Wat kun je doen bij te veel stress?

Wat kun je doen aan te veel stress?
Iedereen heeft wel eens last van alledaagse stress, dat je nog honderd dingen moet doen waar je eigenlijk geen tijd voor hebt. Een opgejaagd gevoel, niet rustig kunnen zitten, het idee hebben dat je altijd iets moet doen. Maar wat als je continu onder stress staat. Altijd spanning in je schouders voelt, vaak hoofdpijn hebt en je kaken stijf op elkaar staan. Als je continu in de stress-stand staat, gaat je lichaam signalen afgeven, signalen die je aangeven: tot hier en niet verder. En als je daar niet naar gaat luisteren dan kom je in een burn-out terecht. Dat is niet wat je wilt, toch? Maar hoe kom je nu van deze stress af?
Ik heb de perfecte oplossing. Wat? Dat lees je in dit blog.

 

Stress

Zoals ik al zei iedereen heeft wel last van stress, ik ook. Maar met de normale alledaagse stress is niks mis, is juist ook goed. Je hebt een bepaalde hoogte van stress nodig om goed te kunnen functioneren. Gezonde stress is de spanning die je voelt voor een examen of sollicitatiegesprek. Deze spanning zorgt ervoor dat je snel kunt reageren en geconcentreerd kunt werken. Maar wat als de stress je te veel wordt? Dat heb ik op een paar momenten in mijn leven gehad. Dat ik mezelf voorbijliep met werk, jonge kinderen, het huishouden en dan ook nog je sociale leven, ik probeerde alles bij te houden. Ik stond altijd ‘aan’, altijd bezig met het een of ander. Diep vanbinnen weet je dat als je zo doorgaat dat het een keer misgaat. Maar je kan niet stoppen en alles gaat ook maar door. Totdat je echt lichamelijke klachten krijgt, het begint meestal met vaker hoofdpijn, pijnlijke schouders. Na verloop van tijd wordt dat alleen maar erger…totdat je lichaam op slot gaat en je niets meer kunt. Gelukkig was ik er wel op tijd bij, destijds ben ik gestopt met werken, het ging niet meer. 

 

Klachten die kunnen ontstaan door stress zijn:

– moeheid
– altijd gespannen zijn
– sneller emotioneel zijn (geïrriteerd, boos, huilen)
– somber zijn
– vergeetachtigheid
– slaapproblemen
– hoofdpijn
– maagklachten
– nek en/ of rugklachten
– sneller verkouden of grieperig (verminderde afweer)

 

Wat gebeurt er nog meer met je lichaam?

Verder geeft langdurige stress een hoger risico op hart -en vaatziekten. Juist door stress ga je ongezonder eten, terwijl het belangrijk is om gezonder te gaan eten. Te veel stress zorgt voor een aanmaak van adrenaline en noradrenaline. Deze 2 stofjes geven signalen af in je hersenen bij stress en geven je een gevoel van spanning. Als er adrenaline vrijkomt krijg je de bekende vecht of vlucht reactie, als daar te veel van vrijkomt is dat schadelijk voor je lichaam. Daarna komt er ook nog cortisol vrij, het stress-hormoon. Ook dat is schadelijk op lange termijn voor je lichaam. Je immuunsysteem wordt minder actief, al je energie wordt gebruikt om het gevaar uit de weg te gaan. Dat vraagt op een gegeven moment te veel van je lichaam.


Hypnotherapie als ontspanning

Hypnotherapie, hiermee kan je zo diep ontspannen, dat geeft je lichaam een oppepper. 15 minuten diepe hypnose staat gelijk aan 5 uur slaap. Met hypnotherapie kun je ook aan de slag met de oorzaak van de stress. Maar eerst is het noodzakelijk om je lichaam weer te leren ontspannen en dat kan met ontspanningshypnose. Je komt dan in een trance waarin je volledig in ontspanning komt. Het gevolg is dat je lichaam in rust en balans komt. Je lichaam gaat dan weer de juiste stoffen aanmaken.


100% ontspannen leven

Maar in de meeste gevallen is 1 sessie ontspanning niet genoeg. Daarom bied ik het 100% ontspannen leven traject aan. Dan gaan we samen aan de slag met je stress. Met dit 10 weken-traject ga jij leren hoe je weer 100% ontspannen in het leven kunt staan.

Na dit traject:

  • Neem je zonder schuldgevoel heerlijk die tijd voor jezelf zodra je die nodig hebt
  • Herken je het wanneer je in je valkuil dreigt de stappen
  • Neem je afscheid van je huishoud-perfectionisme
  • Durf je gerust een keer een bal te laten vallen (omdat dan de wereld echt niet vergaat)

Tot slot

Door mezelf weer wat lucht te geven en aandacht zorgde ervoor dat ik kon blijven lopen, misschien wat minder hard, maar ik liep mezelf tenminste niet meer voorbij. Er kwam zowat meer rust bij mij en dat werkte weer door naar mijn gezin. Zorg eerst goed voor jezelf, dan ben je ook in staat om voor iemand anders te zorgen.

 

Veel liefs, Jolanda

P.s.: Voor meer informatie en/ of aanmelden voor het 100% ontspannen leven: 100% ontspannen leven traject

Dit vind je vast ook leuk

Word de beste versie van jezelf

Word de beste versie van jezelf

DE BESTE VERSIE VAN JEZELF WORDEN. Gisteren zag ik een mooie quote dat ging over in therapie gaan om de beste versie van jezelf te worden. En ik ben hier helemaal mee eens. Sinds ik met mijn opleiding ben begonnen, ben ik dus ook aan de beste versie van mezelf...

Doe jij aan zelfontwikkeling?

Doe jij aan zelfontwikkeling?

Zelfontwikkeling betekent: inzicht werven in eigen identiteit, sterke en zwakke punten, interesses en ambities en op basis hiervan acties ondernemen om zo nodig competenties verder te ontwikkelen. Een mond vol, maar je hoe doe je dat? Jezelf ontwikkelen. Hoe begin ermee? Er zijn verschillende manieren om jezelf te ontwikkelen, en voor iedereen is de weg ook anders. In dit blog vertel ik je over mijn eigen zelfontwikkeling en geef ik je tips om zelf hiermee aan de slag te gaan.

Je ziels- en levensplan

Je ziels- en levensplan

JE ZIELS- EN LEVENSPLAN
Met welk doel ben jij hier aarde? Wat is jouw ziels- en levensplan? Je maakt bepaalde dingen mee, je doet ervaringen op in dit leven. Wat als die nu te maken hebben met je ziels- en levensplan? Dat ze de bedoeling zijn dat je ze meemaakt? Dat je er zelf voor gekozen hebt voordat ja hier op aarde kwam?