Koppie erbij houden…maar hoe doe ik dat?

´Je kop erbij houden´ is een bekend Nederlands gezegde. Het betekent: blijven opletten, de aandacht vasthouden, focussen. Goede focus kan je veel opleveren, zoals goede resultaten, meer vrije tijd en het gevoel dat je goed bezig bent. We worden tegenwoordig best wel veel afgeleid, en krijgen veel prikkels binnen op een dag. Probeer dan maar je aandacht erbij toe houden. Mij lukt dat niet echt. Voordat ik het weet ben ik iets anders aan het doen dan oorspronkelijk de bedoeling was….

 

Een voorbeeld hierbij is dat ik me s´ ochtends bedenk dat ik lekker ga zitten werken aan mijn nieuwe blog zodra mijn meiden naar school zijn. Maar wanneer het zover is, zie ik een volle aanrecht en ga dat eerst opruimen. Als het niet is opgeruimd, kan ik namelijk niet rustig gaan zitten werken. Dan piept mijn telefoon en ga ik kijken wat dat is. Ja ik weet het, heel slecht… Maar wie weet is het belangrijk. Voordat ik het weet ben ik op Instagram en Facebook berichten aan het kijken. O, ja, even theezetten. Heb nog niets gedronken vandaag.
De was moet ik ook even aanzetten, want de handdoeken waren bijna op. En zo kan ik de halve ochtend bezig zijn zonder dat ik nog maar 1 woord op papier heb gezet. De focus is soms heel ver te zoeken bij mij en daar word ik best wel een beetje chagrijnig en gefrustreerd van.

Dus ben ik op zoek gegaan naar tips voor een betere focus. Tips voor mezelf, maar ook voor jou. Om jou te helpen, want er zullen vast meer mensen zijn met dit probleem. Deze tips ga ik de komende weken uitproberen.
Wellicht werken mijn tips ook voor jou.

 

Hocus pocus I need to focus

 

De tips:

1. Ik ga elke dag een to do lijst maken en begin met de belangrijkste taak of lastigste taak.
Dan heb ik dat alvast maar gedaan en kan ik overgaan naar makkelijkere of leukere taken.
Daar ben ik een paar dagen geleden mee begonnen en het werkt wel voor mij.
Alleen moet ik ervoor opletten dat ik daar niet al te veel taken op zet. Dan raak ik weer gefrustreerd dat ik mijn lijst niet afkrijg. Dus dat in mijn achterhoofd houdend had ik het volgende op mijn lijst gezet: boodschappen doen, mijn praktijkruimte opruimen/ poesten en aan deze blog werken. En het was me allemaal gelukt! Natuurlijk heb ik ook andere dingen ertussendoor gedaan, maar mijn 3 hoofdtaken zijn me gelukt. Een geslaagde eerste dag!


2. Voordat ik aan een ga taak beginnen zet ik genoeg te drinken en tussendoortjes binnen klaar en handbereik.

Ik heb niet bij iedere taak eten en drinken nodig, maar bij het schrijven van mijn blog toch het een en ander klaargezet. Moet ik er wel gezonde snacks erbij zetten en geen zak snoep. Die zou ik in een mum van tijd leeggegeten hebben… Dus ook deze tip ga ik zeker vaker toepassen, zeker als ik aan het werk ben aan een blog of aan mijn website.

3. Neem op tijd pauze, houd blokken aan van 60-90 minuten.
Hier kan ik me prima aan houden op tijd pauze nemen, alleen hoe lang houd ik dan pauze?
5 minuten, 10 minuten of 15 minuten of langer? Dat ga ik nog verder uitzoeken.
Maar dat pauze houden goed is voor je focus en energie is al bewezen.


- Zonder pauzes geen psychologische energie,
zonder psychologische energie geen denkwerk- John Traugakos

 

Veel liefs, Jolanda

 P.s.: Zou jij ook meer willen focussen op je werkzaamheden? Met hypnotherapie kom je erachter wat jouw telkens afleidt en waarom je geen focus kunt houden. Maak een afspraak voor een intake gesprek via deze link: Afspraak

 

 

 

 

Dit vind je vast ook leuk

Word de beste versie van jezelf

Word de beste versie van jezelf

DE BESTE VERSIE VAN JEZELF WORDEN. Gisteren zag ik een mooie quote dat ging over in therapie gaan om de beste versie van jezelf te worden. En ik ben hier helemaal mee eens. Sinds ik met mijn opleiding ben begonnen, ben ik dus ook aan de beste versie van mezelf...

Wat kun je doen bij te veel stress?

Wat kun je doen bij te veel stress?

Wat kun je doen bij te veel stress?
Iedereen heeft wel eens last van alledaagse stress, dat je nog honderd dingen moet doen waar je eigenlijk geen tijd voor hebt. Een opgejaagd gevoel, niet rustig kunnen zitten, het idee hebben dat je altijd iets moet doen. Maar wat als je continu onder stress staat. Altijd spanning in je schouders voelt, vaak hoofdpijn hebt en je kaken stijf op elkaar staan. Als je continu in de stress-stand staat, gaat je lichaam signalen afgeven, signalen die je aangeven: tot hier en niet verder. En als je daar niet naar gaat luisteren dan kom je in een burn-out terecht. Dat is niet wat je wilt, toch? Maar hoe kom je nu van deze stress af?
Ik heb de perfecte oplossing. Wat? Dat lees je in dit blog.

Doe jij aan zelfontwikkeling?

Doe jij aan zelfontwikkeling?

Zelfontwikkeling betekent: inzicht werven in eigen identiteit, sterke en zwakke punten, interesses en ambities en op basis hiervan acties ondernemen om zo nodig competenties verder te ontwikkelen. Een mond vol, maar je hoe doe je dat? Jezelf ontwikkelen. Hoe begin ermee? Er zijn verschillende manieren om jezelf te ontwikkelen, en voor iedereen is de weg ook anders. In dit blog vertel ik je over mijn eigen zelfontwikkeling en geef ik je tips om zelf hiermee aan de slag te gaan.