Koppie erbij houden…maar hoe doe ik dat?

´Je kop erbij houden´ is een bekend Nederlands gezegde. Het betekent: blijven opletten, de aandacht vasthouden, focussen. Goede focus kan je veel opleveren, zoals goede resultaten, meer vrije tijd en het gevoel dat je goed bezig bent. We worden tegenwoordig best wel veel afgeleid, en krijgen veel prikkels binnen op een dag. Probeer dan maar je aandacht erbij toe houden. Mij lukt dat niet echt. Voordat ik het weet ben ik iets anders aan het doen dan oorspronkelijk de bedoeling was….

 

Een voorbeeld hierbij is dat ik me s´ ochtends bedenk dat ik lekker ga zitten werken aan mijn nieuwe blog zodra mijn meiden naar school zijn. Maar wanneer het zover is, zie ik een volle aanrecht en ga dat eerst opruimen. Als het niet is opgeruimd, kan ik namelijk niet rustig gaan zitten werken. Dan piept mijn telefoon en ga ik kijken wat dat is. Ja ik weet het, heel slecht… Maar wie weet is het belangrijk. Voordat ik het weet ben ik op Instagram en Facebook berichten aan het kijken. O, ja, even theezetten. Heb nog niets gedronken vandaag.
De was moet ik ook even aanzetten, want de handdoeken waren bijna op. En zo kan ik de halve ochtend bezig zijn zonder dat ik nog maar 1 woord op papier heb gezet. De focus is soms heel ver te zoeken bij mij en daar word ik best wel een beetje chagrijnig en gefrustreerd van.

Dus ben ik op zoek gegaan naar tips voor een betere focus. Tips voor mezelf, maar ook voor jou. Om jou te helpen, want er zullen vast meer mensen zijn met dit probleem. Deze tips ga ik de komende weken uitproberen.
Wellicht werken mijn tips ook voor jou.

 

Hocus pocus I need to focus

 

De tips:

1. Ik ga elke dag een to do lijst maken en begin met de belangrijkste taak of lastigste taak.
Dan heb ik dat alvast maar gedaan en kan ik overgaan naar makkelijkere of leukere taken.
Daar ben ik een paar dagen geleden mee begonnen en het werkt wel voor mij.
Alleen moet ik ervoor opletten dat ik daar niet al te veel taken op zet. Dan raak ik weer gefrustreerd dat ik mijn lijst niet afkrijg. Dus dat in mijn achterhoofd houdend had ik het volgende op mijn lijst gezet: boodschappen doen, mijn praktijkruimte opruimen/ poesten en aan deze blog werken. En het was me allemaal gelukt! Natuurlijk heb ik ook andere dingen ertussendoor gedaan, maar mijn 3 hoofdtaken zijn me gelukt. Een geslaagde eerste dag!


2. Voordat ik aan een ga taak beginnen zet ik genoeg te drinken en tussendoortjes binnen klaar en handbereik.

Ik heb niet bij iedere taak eten en drinken nodig, maar bij het schrijven van mijn blog toch het een en ander klaargezet. Moet ik er wel gezonde snacks erbij zetten en geen zak snoep. Die zou ik in een mum van tijd leeggegeten hebben… Dus ook deze tip ga ik zeker vaker toepassen, zeker als ik aan het werk ben aan een blog of aan mijn website.

3. Neem op tijd pauze, houd blokken aan van 60-90 minuten.
Hier kan ik me prima aan houden op tijd pauze nemen, alleen hoe lang houd ik dan pauze?
5 minuten, 10 minuten of 15 minuten of langer? Dat ga ik nog verder uitzoeken.
Maar dat pauze houden goed is voor je focus en energie is al bewezen.


- Zonder pauzes geen psychologische energie,
zonder psychologische energie geen denkwerk- John Traugakos

 

Deze tips zal ik de komende weken gaan uitproberen, en je kunt hiervan op de hoogte blijven. Ik plaats story’s hierover op Instagram en Facebook. Ik zou het leuk vinden als me gaat volgen: @jolandamanders (Instagram) en @JolandaMandersCoachingReikiTarot (Facebook) en kijk of ik echt een betere focus krijg met deze tips.

Misschien heb jij ook nog wel handige tips?
Zet ze dan in jouw story’s en tag mij. Dan zet ik jouw tip ook weer in mijn story’s!

 

Veel liefs, Jolanda

 

 

 

 

 

Dit vind je vast ook leuk

Te veel stress?

Te veel stress?

Je werk, je huishouden, je gezin alles heeft je aandacht nodig en dat kan je ook stress geven. Iedereen ervaart stress ook anders, de een kan er prima mee omgaan en een ander stort op een gegeven moment in door te veel stress. Vanuit de biologische kant gezien kun je stress zien als een reactie op een bedreigende situatie. Het zijn vaak normale situaties zoals haasten of te veel werk hebben die ervoor zorgen dat je regelmatig stress ervaart. Zo kun je gehaast zijn omdat je te laat bent voor een afspraak of een deadline moeten halen op het werk. Het kan gaan om kinderen die niet willen luisteren, een examen, een sollicitatiegesprek of een traumatische ervaring.

Je onderbewuste

Je onderbewuste

Je onderbewuste is best wel een belangrijk onderdeel in je dagelijks leven, meer dan je misschien zou denken. Veel zijn hiervan niet op hoogte. Als je wilt groeien en fijner wilt leven is je onderbewuste onmisbaar, maar het kan ook je grootste valkuil zijn. Om te...

Tips om je energie te verhogen

Tips om je energie te verhogen

Energie Energie, alles om ons heen bestaat uit energie. Jijzelf, mensen om je heen, maar ook alle voorwerpen hebben energie. Deze energie bestaat uit verschillende frequenties. Ben je verdrietig of depressief dan heb je een lage trilling, en die trilling stuur je ook...