Je onderbewuste

Je onderbewuste is best wel een belangrijk onderdeel in je dagelijks leven, meer dan je misschien zou denken. Veel zijn hiervan niet op hoogte. Als je wilt groeien en fijner wilt leven is je onderbewuste onmisbaar, maar het kan ook je grootste valkuil zijn. Om te weten hoe je onderbewuste werkt,
ga ik jullie eerst iets over ons bewustzijn vertellen.
Ons bewustzijn

Heel lang hebben we gedacht dat ons bewustzijn het belangrijkste was, dat het bewustzijn ons intelligent en rationeel maakt. Onze wijsheid, verantwoordelijkheid en verstandigheid koppelen we aan ons bewustzijn. Maar het bewustzijn maakt ons menselijk toch? Sommige dieren hebben wel een bewustzijn, maar hebben geen bewuste ervaringen net zoals ons. Bijvoorbeeld: de geur van een versgebakken appeltaart of ze zien geen kleurafwisselingen van de kleur blauw in een schilderij. Wij mensen wel. Niet alleen ons bewustzijn maakt ons anders dan dieren, daarin speelt ons onderbewuste ook rol in. Maar we vinden ons bewustzijn zo belangrijk dat we ons niet kunnen voorstellen het zonder te moeten doen. Deze angst is eigenlijk niet nodig, want ten eerste: ons bewustzijn heeft dat gevoel van onmisbaarheid gecreëerd.
En ten tweede: als je geen bewustzijn meer hebt,  ben je er ook niet bewust van. Missen zul je het dan ook niet!
Nog een misvatting is dat we denken dat ons bewustzijn de baas is in ons brein is. Dat het bewustzijn alles aanstuurt en dat we hoe we ons gedragen begint bij bewust genomen beslissingen. Dat is niet zo… Ons bewustzijn kan namelijk maar 1 ding tegelijk, terwijl ons onderbewuste veel meer doet, meer daarover verder op in dit blog.

 

Geschiedenis:

Voordat ik je wat meer ga vertellen over wat je onderbewuste precies doet, ga ik je een stukje geschiedenis vertellen over ons onderbewustzijn. Pas rond 1870 begon de interesse voor het onbewuste te groeien. Hierin speelde Wilhelm Wundt een grote rol. Een van de grondleggers van experimentele psychologie. Hij volgde hierin de Duitse wetenschapper Platner die een simpele maar heel belangrijke opmerking maakte over de relatie tussen het bewustzijn en het onbewuste: ‘Bewuste ideeën zijn vaak het resultaat van onbewuste ideeën.’ Rond 1700 dacht men in Europa nog dat het bestaand van het onbewuste mogelijk was.
Rond 1800 dacht men dat het waarschijnlijk was en rond 1870-1880 was het heel modern om te denken dat er een onbewuste bestaat. Aan het einde van de negentiende eeuw werd het onbewuste gelukkig meer op waarde geschat.
Ons denken over het onbewuste is ingrijpend veranderd sinds Freud. Psycholoog Sigmund Freud heeft veel geschreven over het onbewuste. Door hem zijn we anders gaan denken over onze onbewuste. Inmiddels zijn de meeste psychologen en therapeuten zijn het er nu wel over eens dat ons onderbewustzijn een belangrijke rol speelt in je dagelijks leven, in je denken en hoe je je gedraagt. Maar dat is lang niet zo geweest, ze dachten nog heel lang dat je bewustzijn alles aanstuurt.

(bron: Het slimme onbewuste van Ap Dijksterhuis)

Sigmund Freus

De ijsberg van Freud:

Volgens Freud is de menselijke geest vergelijkbaar met een ijsberg. De menselijke geest is opgebouwd in
3 bewustzijnsniveaus:

1. het bewuste niveau
2. het onderbewuste niveau
3. het onbewuste niveau.

Het bewuste deel is 5% zichtbaar boven het water en het onderbewuste en onbewuste deel behoren tot de 95 % die onder het water bevinden.

Zo en nu is het onderbewuste aan de beurt!

 Onbewuste processen:
Je weet al dat je onderbewuste meer doet dan je misschien dacht, en dat we nog heel lang dachten dat je bewustzijn een grotere rol speelde in het dagelijks leven. Nu is het onderbewuste aan de beurt, wist je al bijvoorbeeld dat je heel veel processen onbewust doet bijvoorbeeld: je ademhaling, je hartslag en je spijsvertering en ga zo maar door.
Je gedrag wordt in de basis ook aangestuurd door je onbewuste. We zijn meestal ons daar niet bewust van.
Maar je gebaren en mimiek maak je zonder je daar echt bewust van bent. Ook je emoties komen en gaan zonder dat we daar bewust over nadenken. Dit gaat allemaal automatisch al deze processen, dus onbewust.

Capaciteit:
Je bewustzijn heeft maar een beperkte capaciteit en daarom richt het op een paar kenmerken die misschien niet de belangrijkste zijn. De capaciteit van je onderbewuste is ongeveer 200.000 keer groter dan je bewustzijn, om je een idee te geven hoe groot het verschil wel niet is. Je kunt je bewustzijn het best gebruiken om eenvoudige keuzes te maken,
maar weet dat je bewustzijn bij moeilijkere beslissingen vertrouwt op je vooroordelen die je hebt.
Maar je onderbewuste heeft alle informatie om de juiste keuze te maken, dus je onderbewuste een betere raadgever.
Zie je onderbewuste als een harde schijf waarin alles in wordt opgeslagen, je herinneringen met emoties vanaf je conceptie tot aan je overlijden.

Blog onderbewuste harde schijf

Gedrag:
95% procent van ons gedrag komt uit je onderbewuste, 5% gaat bewust. Denk aan de ijsberg van Freud. Veel van ons gedrag komt van eerder opgedane overtuigingen of geleerde strategieën komen vanuit je gedachtes.
Dit kan zowel positief als negatief zijn. Alles ligt opgeslagen in die harde schijf ‘je onderbewuste’. In situaties scant je onderbewuste je herinneringen en bepaald dan hoe je gaat reageren.

Creativiteit:
Ook je creativiteit wordt aangestuurd door je onderbewuste. Dat gaat niet vanzelf je hebt wel een doel nodig,
bijvoorbeeld je doel is om een mooie schilderij te schilderen. Je moet druk uit blijven oefenen zodat je onderbewuste voor je aan het werk gaat. Met wat je gaat schilderen en dan kan het zo maar zijn als je even uit het raam staart ineens een geweldig idee hebt om te schilderen. Je onderbewuste is al die tijd voor je bezig geweest en dat idee komt in een keer omhoog in je bewustzijn. Je bewustzijn is dus niet zo creatief als je onderbewuste.

Jolanda Manders blogs

Onderbewuste als valkuil:
Als je veel positieve herinneringen hebt en een veilige opvoeding hebt gekregen, dan zorgt je onderbewuste ervoor dat je levensinstelling positief is. Heb je een onveilige basis meegekregen (bijvoorbeeld veel ruzies, geen liefde kreeg)
of andere situaties die negatief waren, dan zorgt je onderbewuste ervoor dat je levensinstelling veel negatiever is.
En omdat je onderbewuste je gedrag aanstuurt zal uit je gedrag en houding blijken of je levensinstelling positief of negatief is.

Onderbewuste (her) programmeren:
Gelukkig kun je je herinneringen vrijmaken van de negatieve lading, en je meningen en oordelen over die situatie te herstellen, dus her programmeren. Je kunt bijvoorbeeld oude overtuigingen zoals: ‘ik ben niet goed genoeg’ veranderen naar ‘ik ben goed zoals is ben’. Door anders tegen de situatie aan te kijken, veranderd ook je levensinstelling en daarmee je gedrag. Je gaat uitstralen dat je beter in je vel zit en je zult merken dat je in een positieve spiraal komt in plaats van een negatieve.

 

Nu weet je welke belangrijke rol je onderbewuste speelt in je dagelijks leven.
Je onderbewuste stuurt het grootste deel aan. Vertrouw op je onderbewuste dat het doorgeefluik is naar je bewustzijn. Maar daarmee kan het je ook je grootste valkuil zijn, je weet nu hoe dat komt doe er je voordeel mee en verander je negatieve overtuigingen in positieve overtuigingen. 

Veel liefs, Jolanda

Wil je groeien en positiever in het leven staan maar het lukt je niet om dat zelf te doen en heb je daarbij hulp bij nodig? Dan kan hypnotherapie de oplossing voor je zijn. Met hypnotherapie kom je in contact met je onderbewuste.

Afspraak maken voor een intake gesprek? Afspraak maken

Jolanda ruikt aan bloem

Dit vind je vast ook leuk

Word de beste versie van jezelf

Word de beste versie van jezelf

DE BESTE VERSIE VAN JEZELF WORDEN. Gisteren zag ik een mooie quote dat ging over in therapie gaan om de beste versie van jezelf te worden. En ik ben hier helemaal mee eens. Sinds ik met mijn opleiding ben begonnen, ben ik dus ook aan de beste versie van mezelf...

Wat kun je doen bij te veel stress?

Wat kun je doen bij te veel stress?

Wat kun je doen bij te veel stress?
Iedereen heeft wel eens last van alledaagse stress, dat je nog honderd dingen moet doen waar je eigenlijk geen tijd voor hebt. Een opgejaagd gevoel, niet rustig kunnen zitten, het idee hebben dat je altijd iets moet doen. Maar wat als je continu onder stress staat. Altijd spanning in je schouders voelt, vaak hoofdpijn hebt en je kaken stijf op elkaar staan. Als je continu in de stress-stand staat, gaat je lichaam signalen afgeven, signalen die je aangeven: tot hier en niet verder. En als je daar niet naar gaat luisteren dan kom je in een burn-out terecht. Dat is niet wat je wilt, toch? Maar hoe kom je nu van deze stress af?
Ik heb de perfecte oplossing. Wat? Dat lees je in dit blog.

Doe jij aan zelfontwikkeling?

Doe jij aan zelfontwikkeling?

Zelfontwikkeling betekent: inzicht werven in eigen identiteit, sterke en zwakke punten, interesses en ambities en op basis hiervan acties ondernemen om zo nodig competenties verder te ontwikkelen. Een mond vol, maar je hoe doe je dat? Jezelf ontwikkelen. Hoe begin ermee? Er zijn verschillende manieren om jezelf te ontwikkelen, en voor iedereen is de weg ook anders. In dit blog vertel ik je over mijn eigen zelfontwikkeling en geef ik je tips om zelf hiermee aan de slag te gaan.