Die stemmetjes in je hoofd

Die stemmetjes in je hoofd
Die stemmetjes in je hoofd, iedereen heeft ze. “Ik kan dit niet”,  “Ik ben niet goed genoeg”
of “Ik ben onbelangrijk”, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Deze stemmetjes geven je stress, frustraties of ze laten je onzeker voelen.  Dit zijn belemmerende overtuigingen. Deze belemmerende overtuigingen, emotionele blokkades of angsten kunnen je leven gaan beheersen. Je bent dan meer bezig met je problemen dan met het bereiken van je eigen doelen in je leven. Maar waar komen die overtuigingen vandaan? Wat voor rol spelen ze in je leven? Dat lees je allemaal in dit blog en ik geef je tips hoe je die negatieve overtuigingen, die stemmetjes in je hoofd om kunt zetten naar positieve en stimulerende overtuigingen.

 

Overtuigingen, waar komen die vandaan?

Gedurende je leven bouw je allemaal overtuigingen op. Sommige neem je over van je ouders/ opvoeders, andere van je vrienden en kennissen. Zelfs van de televisie of tegenwoordig van de vele influencers op social media. Waar je geboren bent, in welke cultuur je opgroeit spelen een rol in je overtuigingen. Overtuigingen zitten in je onderbewuste, totdat ze bewust worden. De stemmetjes lijken stil te zijn, maar stiekem beïnvloeden ze wel op wat je denkt,
voelt en welke keuzes je maakt. Niet onbelangrijk om te weten dat een overtuiging ooit een besluit van je is geweest en een positieve intentie voor je heeft of had. Dat besluit leverde je iets op, veiligheid of gehoord te worden.

3 manieren waardoor overtuigingen ontstaan:

  1. Je hebt iets gehoord, wat je bent gaan geloven
  2. Je hebt iets gezien, wat je heeft gevormd
  3. Je hebt een specifieke gebeurtenis meegemaakt.

 

Wat voor rol spelen ze in je leven

Als je bang bent om te falen, zal je bijvoorbeeld niet zo snel gaan solliciteren naar een nieuwe baan, te bang dat het misgaat. Als je geen goed zelfbeeld hebt zul je weinig zelfvertrouwen hebben of je gaat een afweermechanisme inzetten, je wordt boos, je gaat schreeuwen om je onzekerheid te verhullen. Angst, blokkades en belemmerende overtuigingen zijn dus slechte raadgevers.

Ik zal je ook nog een voorbeeld geven van een overtuiging die mij tegenhield: “Ik slaag niet”.
Heel lastig als je een hbo-studie doet en waarvoor ik uiteindelijk wil slagen. In het verleden heb ik al een andere opleiding gevolgd van Nieuwetijdskindercoach, alle lessen netjes gevolgd,
maar uiteindelijk heb ik de eindopdracht niet ingeleverd, dus ben ik niet geslaagd voor die opleiding.
Nu zul je misschien denken, wat stom van je! Ja, het was stom, maar er zat destijds in een stemmetje in mijn hoofd dat zei dat ik toch niet zou slagen…. Dat heeft me uiteindelijk tegengehouden om die eindopdracht te maken.

Zo kunnen overtuigingen die je eerder hebt opgedaan dus je leven nu beïnvloeden. Er zijn nog meer voorbeelden,
maar onthoud ook dat iedereen verschillend opgegroeid is en dus ook andere overtuigingen kan hebben dan jij.

Een belemmerende of blokkerende overtuiging:

  • Is geen feit, maar jouw gekleurde waarheid
  • Is jouw besluit geweest
  • Heeft je ooit iets positiefs opgeleverd

 

Van negatief naar positief

Ga niet je gedrag (geforceerd) proberen te veranderen. Uiteindelijk val je toch weer terug in je oude gedrag.
Om het echt te veranderen ga je eerst goed kijken naar je overtuiging, naar de manier waarop hij zijn werk doet.

Stap 1: Maak de overtuigingen bewust, wanneer je frustratie, stress, onzekerheid, woede of angst voelt dat zijn de meest voorkomende signalen die je krijgt als er een negatieven overtuiging aan het werk is. Ze zeggen er is iets aan de hand en ik wil dat je het oplost. Geef het aandacht, word je bewust van het gevoel en alle gedachten die hierbij hebt.

Stap 2: Begrijp dat het stemmetje, de overtuiging ooit goed voor je is geweest, hij is er met een goede reden.

Stap 3: Nu mag je de veranderen in gang zetten. Wat is de positieve intentie geweest van deze overtuiging? En wat heeft deze overtuiging je opgeleverd?

Stel jezelf ook nog deze 2 vragen:

  1. Wat is het tegenovergestelde van mijn overtuiging?
  2. Welke 3 argumenten ondersteunen dit?

Bijvoorbeeld:
Tegenovergesteld: “Beslissingen nemen vind ik moeilijk”. Dit kun je omzetten naar: “Beslissingen nemen vind ik makkelijk”.
Argument: “Ik heb gisteren zonder aarzelen beslist wat we gingen eten”.

Ga dan elke dag op zoek naar bewijs dat je makkelijke beslissingen kunt nemen. Dat hoeft echt geen grote dingen te zijn, begin klein.

 

“Geloof niet alles wat je denkt”.
-Bryon Katie-

 

Tot slot

Tijdens mijn opleiding heb ik al wat van mijn belemmerende stemmetjes in mijn hoofd omgezet naar positieve overtuigingen, zo ook mijn overtuiging van “Ik slaag niet”. Met een oefening tijdens de NLP-les is deze overtuiging omgezet naar “Ik slaag wel”. Het was een mooie sessie en ik voelde de overtuiging echt veranderen in mezelf.

Overtuigingen kunnen je dus maken of breken. Als je weet dat overtuigingen jouw eigen mening is en geen feit. Weet dat ze veranderbaar zijn, dat je zo kunt ombuigen dat ze voor je gaan werken i.p.v. tegen je.

Veel liefs, Jolanda

P.s.: Zitten jouw belemmerende overtuigingen je in de weg en wil je deze vervangen voor positieve overtuigingen? Maak dan een afspraak voor een gratis intakegesprek en dan kijken we samen wat ik voor je kan betekenen.

 

Dit vind je vast ook leuk

Doe jij aan zelfontwikkeling?

Doe jij aan zelfontwikkeling?

Zelfontwikkeling betekent: inzicht werven in eigen identiteit, sterke en zwakke punten, interesses en ambities en op basis hiervan acties ondernemen om zo nodig competenties verder te ontwikkelen. Een mond vol, maar je hoe doe je dat? Jezelf ontwikkelen. Hoe begin ermee? Er zijn verschillende manieren om jezelf te ontwikkelen, en voor iedereen is de weg ook anders. In dit blog vertel ik je over mijn eigen zelfontwikkeling en geef ik je tips om zelf hiermee aan de slag te gaan.

Je ziels- en levensplan

Je ziels- en levensplan

JE ZIELS- EN LEVENSPLAN
Met welk doel ben jij hier aarde? Wat is jouw ziels- en levensplan? Je maakt bepaalde dingen mee, je doet ervaringen op in dit leven. Wat als die nu te maken hebben met je ziels- en levensplan? Dat ze de bedoeling zijn dat je ze meemaakt? Dat je er zelf voor gekozen hebt voordat ja hier op aarde kwam?

Te veel stress?

Te veel stress?

Je werk, je huishouden, je gezin alles heeft je aandacht nodig en dat kan je ook stress geven. Iedereen ervaart stress ook anders, de een kan er prima mee omgaan en een ander stort op een gegeven moment in door te veel stress. Vanuit de biologische kant gezien kun je stress zien als een reactie op een bedreigende situatie. Het zijn vaak normale situaties zoals haasten of te veel werk hebben die ervoor zorgen dat je regelmatig stress ervaart. Zo kun je gehaast zijn omdat je te laat bent voor een afspraak of een deadline moeten halen op het werk. Het kan gaan om kinderen die niet willen luisteren, een examen, een sollicitatiegesprek of een traumatische ervaring.